2016. május 16., hétfő

Évszázadok alatt mit sem változunk?


217 éve május 20-án született Honoré de Balzac. Két évszázad nagy idő, de ha műveit olvassuk, láthatjuk, hogy az ember semmit sem változott.


1799. május 20-án született Honoré de Balzac francia regényíró, a francia realista regény egyik megteremtője, a világirodalom legjelentősebb szerzőinek egyike. Írásai remekművek, amelyek a ma embere számára is élvezetes olvasmányt nyújtanak és nem kevés erkölcsi tanulságot is kínálnak. Elveszett illúziók című regényfolyama 95 hosszabb-rövidebb regény és elbeszélést tartalmaz, köztük olyan remekművekkel, mint a Goriot apó, a Modeste Mignon, A labdázó macska háza vagy A harmincéves asszony. Bár meglehetősen kritikus volt a kor emberével, akit – mint fogalmazott – semmi más nem érdekel, csak a pénz, ő maga is vagyonra szeretett volna szert tenni. Ennek érdekében különféle vállalkozásokba fogott, amelyek rendre sikertelennek bizonyultak, így vagyona nem, adóssága annál inkább gyarapodott. Részben ennek is köszönhetjük gazdag életművét, hiszen pénzügyi kényszer is vezérelte szinte korlátlan munkabírását. 
A rejtvény megfejtésének soraiban egy Balzac-idézet található. 

11 megjegyzés:

  1. Érdekes, ha az http://exnolbloggerek.uw.hu/ "frissülő"-listájából kattintok erre a blogra, azt mondja a blogger.com, hogy nincs engedélyem az oldal megtekintésére, ha meg az exnolbloggerek listájában kattintok a nevedre, aztán erre a blogra, gond nélkül bejöhetek.
    Kár, hogy a blogstar-os blogot írod, ott csak olvasni tudok, hozzászólni nem.

    VálaszTörlés
  2. Nahát, egészen véletlenül néztem be ide, az utóbbi időben az érdeklődés leginkább negatív számmal lenne kifejezhető, valahogy a blogok se szaporodnak úgy, ahogy kellene, na meg olvasók sincsenek.
    Először ezt a blogot kezdtem, aztán átváltottam a másikra, hátha az könnyebben kezelhető, most tulajdonképpen azért jöttem megint ide, mert a másikban nem lehet nagyítható formában föltenni képet, és mondjuk ha valaki meg akarná fejteni ezt a nyomorult rejtvényt, akkor feltehetőleg ki is akarná nyomtatni, azt meg csak emberi méretben lehet. De lehet, hogy visszatérek ide, miért is ne? Úgyis leginkább magamnak írom, magam olvasom, hát akkor már miért ne egy szebb felületen, nem igaz?
    A rejtvény egyébként - ha igaz - hamarosan online is megfejthető lesz, csak még dolgozik rajta a tudományos munkatárs. A fiam passziózik vele, lehetne szorgalmasabb is, de hát nem az, és hát mit akarok, kinyomtatni ezt is lehet.
    Örülök, hogy láttalak!

    VálaszTörlés
  3. Lehet, vannak olvasók, csak nem látszanak :) Ahogy én :)

    VálaszTörlés
  4. Ja, és az idézet a Goriot apóból van. Vautrin mondja (sok más között) Rastignacnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gratulálok, különben még nyerni is lehet, csak be kell küldeni, hogy most pont mi a nyeremény, nem tudom, de egész jó dolgok szoktak lenni. Ha kell a cím, hogy hova, küldöm mailban.

      Törlés
  5. Jaj, nem, köszönöm. Nem azért fejtek rejtvényt, hogy nyerjek, csak magáért a feladatért :)

    VálaszTörlés
  6. Te tudod, bár nem olyan rossz az, ha ember nyer egy papírforgót vagy egy napszemüveget vagy egyéb teljesen fölösleges dolgot, mégiscsak megtalálta a szerencse :) Egyébként már megint elszúrtam valamit, azt hiszem, én csak a szerkesztőből tudok kommentelni, ha a főoldalról nyitom meg, akkor valami előnézet jön ki, ahol viszont semmit se lehet csinálni. Szörnyen bonyolult világ ez.

    VálaszTörlés
  7. Tavaly télen nyertem két bárhova-bármire-bármikor beváltható mozijegyet a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár játékán, személyesen kellett volna elmenni érte, de pont beteg lettem, aztán leleveleztük, hogy majd később megyek, hát azóta sem mentem, egyrészt, mert túl messzire kellett volna menni, másrészt nem igazán vagyok mozirajongó. Kicsit sajnálom, oda kellett volna adnom valaki másnak. Szóval nem érdemlem én, hogy megtaláljon a szerencse, és azt hiszem, erre már ő is rájött :)
    Az előnézethez nem tudok szólni, de például Fradi Endrének van blogspotos blogja, lehet, tudna ebben segíteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudták volna postán elküldeni? Nem is értem, még ha valami monstrumot nyertél volna, amit nehéz szállítani, de mozijegy? Mik vannak!
      Te viszont tudsz kommentelni az előnézethez is, csak nekem nem engedi, én meg máshogy is tudok, tehát akkor a probléma nem is probléma, köszi.

      Törlés
    2. Nem tudom, hogy előnézet-e, amit látok, pont úgy néz ki, mint bármelyik másik poszt, lényeg, hogy működik :)
      Fel sem merült a posta. Illetve én nem mertem kérdezni, ők meg nem ajánlották föl. Biztos meg akarták nézni, hogy én vagyok-e én :)

      Törlés
  8. Most föltettem a következőt, de ezt már nem előnézetben, csak kitanulom itt a végén, hogy mit hogy kell...
    A posta szinte bármit elvisz bárhova. Egyik évben, amikor volt a Summerfest és sok vendég van a városban, kiadtunk egy időszakos rejtvényújságot, helyi vállalkozók ajánlották föl a nyereményeket, aztán volt olyan, hogy valaki Mosonmagyaróvárról nyert egy kétszemélyes ebédet az egyik helyi étteremben, hogy mikor és hogyan ette meg, azt nem tudom, de megnyerte, az övé volt. Leadtuk a nevét, mehetett érte. Volt, aki valami díszdobozos boros készletet nyert, azt meg postán kapta meg valahol jó messze. Sőt, volt olyan nyeremény is, hogy két kiló méz :)

    VálaszTörlés